Στη Ρωσία άνοιξε «σχολείο» για ρομπότ
© Φωτογραφία: "Vesti.Ru"
Στο Καλίνινγκραντ (το δυτικότερο σημείο της Ρωσίας) δημιουργείται ένα εργαστήριο ρομποτικής. Καθηγητές και φοιτητές του Βαλτικού Ομοσπονδιακού Πανεπιστημίου (ΒΟΠ) θα «διδάξουν» στα ρομπότ αυτά που μπορεί να κάνει ένας συνηθισμένος άνθρωπος. Είναι βέβαιοι ότι μετά από δύο δεκαετίες τα ανδροειδή (ανθρωπόμορφα ρομπότ) θα μπορούν να αντικαταστήσουν τους κοσμοναύτες.
Το πλεονέκτημα των ανδροειδών σε σχέση με τα άλλα ρομπότ είναι ότι έχουν τις ανθρώπινες διαστάσεις – μηχανικά χέρια, πόδια, ενώ στο στήθος αντί καρδιάς έχουν κινητήρα. Με άλλα λόγια, υπάρχουν συστήματα, τα οποία αναγκάζουν τη μηχανή να αναγνωρίζει πρότυπα, να αναγνωρίζει ανθρώπους, να προσανατολίζεται στο χώρο. Ένα παρόμοιο ρομπότ είναι σε θέση να εκτελεί εργασίες σε τροχιά, αφηγήθηκε στη «Φωνή της Ρωσίας» ο Τιμούρ Γκαρέγιεφ, αντιπρύτανης σε θέματα ανάπτυξης καινοτομιών του Βαλτικού Ομοσπονδιακού Πανεπιστημίου:
Η χρήση του ανδροειδούς βολεύει, διότι μπορεί να χρησιμοποιεί τις ίδιες συσκευές και εργαλεία, που χρησιμοποιεί και ο άνθρωπος. Δεν χρειάζεται να σταλθούν στην τροχιά σχεδιασμένα ειδικά για αυτό τρυπάνια, λαβίδες και άλλων ειδών εξοπλισμό. Όμως πρέπει να του μάθουμε να εκτελεί σωστά τη δουλειά του.
Για «εκπαίδευση» στο Βαλτικό πανεπιστήμιο έχουν έρθει δύο «ανδροειδή φοιτητές». Ο ένας είναι ξένος, πρόκειται για το γαλλικό προγραμματιζόμενο ανδροειδές ΝΑΟ. Είναι μια γενικής χρίσης βάση για έρευνες στον τομέα της ρομποτικής και χρησιμοποιείται σε πολλά πανεπιστήμια της Ρωσίας και του εξωτερικού. Ο άλλος «μαθητής» είναι Ρώσος. Στο πανεπιστήμιο το υποδέχονται με ιδιαίτερη χαρά. Το μοναδικό ρομπότ AR-600 έχει αναπτυχθεί από τη ρωσική επιστημονική βιομηχανική ένωση «τεχνολογίες ανδροειδών». Είναι μια ανθρωπόμορφη μηχανή, η οποία διαθέτει τεχνητή νοημοσύνη με πλοήγηση και επικοινωνία.
Παρότι σήμερα στον κόσμο παρατηρείται μια μεγάλη ζήτηση των τεχνολογιών της ρομποτικής, μέχρι τώρα δίνουν περισσότερη σημασία στη μηχατρονική, δηλαδή στα ρομπότ που προορίζονται για εκτέλεση πολύ ειδικευμένων εργασιών. Για παράδειγμα, είναι τα αυτοκινούμενα καρότσια που μαζεύουν συντρίμμια σε πυρηνικούς σταθμούς σε περίπτωση ατυχημάτων ή τα μηχανικά χέρια σε αυτοματοποιημένες γραμμές παραγωγής. Στον τομέα της δημιουργίας της τεχνητής νοημοσύνης, ειδικά στα ανδροειδή, δραστηριοποιούνται ελάχιστοι. Αυτό σχετίζεται με τις μεγάλες δυσκολίες που προκύπτουν, επεξηγεί ο ειδικός:
Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βελτιωθεί και χωρίς το ρομπότ που μοιάζει με άνθρωπο. Μπορείτε να κάτσετε στο εργαστήριο και να μελετήσετε πως λειτουργούν, για παράδειγμα, οι νευρώνες του εγκεφάλου σε μαθηματικά μοντέλα. Το θέμα είναι ότι έρχεστε σε επαφή με το ρομπότ ως μηχανή, η οποία έχει τις διαστάσεις σας, δηλαδή δεν είναι ένα «σκαθάρι», δεν είναι καρότσι, έχει άλλο σύστημα. Δεν πρέπει να πέφτει, πρέπει να επαναλαμβάνει τις κινήσεις σας, να μαθαίνει.
Για τους επιστήμονες του ΒΟΠ το ρομπότ είναι κάτι παραπάνω από ρομπότ. Είναι ένα πεδίο δοκιμών για την επίλυση εκατοντάδων και χιλιάδων προβλημάτων στον τομέα των εφαρμοσμένων μαθηματικών και μηχανικής.
Ελένα Κοβάτσιτς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου